dinsdag 10 juli 2012

Voorbereiding Marmotte: de alpen en mt.ventoux

Op 1 juli zijn we afgereisd naar de Alpen (Allemont) waar we de volgende dag onze eerste rit reden naar Oulles. Dat is een plaatsje in de richting van Col d'Ornon. De rit was helaas erg regenachtig en eenmaal boven begon het nog veel harder te regenen waardoor we voorzichtig moesten afdalen en de rit niet te lang hebben gemaakt.

De tweede dag besloten we wegens het weer af te reizen naar de mt. ventoux, dit bleek een goede keuze te zijn aangezien het weer schitterend was met zo'n 30 graden. Ook staat de mt.ventoux garant voor pittig klimmen zo'n 1600 hoogtemeters achtereenvolgend.. maar dat was niet alles. We daalden af naar Malaucene en na geluncht te hebben knalden we omhoog vanaf de andere kant. Tegelijkertijd de snelste maar ook moeilijkste 3200 hm die je kunt vinden.

Persoonlijk vind ik de mt.ventoux de pittigste berg in Frankrijk, vooral het bos van de BedoĆ­n kant en de stijle stukken aan de Malaucene kant zijn de pittige dingen. Anderen noemen de Galibier vaak het pittigst maar ik vind dit persoonlijk niet een kraker.

Deze keer reed ik de mt.ventoux in 1u30 op maar had ik nog wel hoogtemeters van de vorige dag in de benen waardoor ik geen pr. neer kon zetten. Tot aan het bos reed ik met 22,9 km/u gemiddeld wat ik een aantal jaar geleden ook al eens reed alleen toen finishte ik paar minuten eerder bovenaan.

Al met al waren de 3200 hm een uitstekende training voor de marmotte. Na de training teruggereden naar Allemont en vervolgens drie rustdagen genomen om goed uitgerust te verschijnen bij La Marmotte. Deze dagen bezochten we de mooie plekken in de buurt zoals Briancon en werden de fietsen nog even in orde gemaakt. In mijn geval had ik de laatste rustdag nog een nieuwe buitenband nodig omdat de buitenband aan de zijkant teveel slijtage vertoonde waardoor de band na oppompen zo'n 10 minuten later keihard ontplofte. Gelukkig ontplofte de band in de fietsschuur en niet tijdens La Marmottte.. op dat moment overgestapt naar Schwalbe Ultremo ZX's ik ben benieuwd hoe deze zich houden t.o.v. de Continentals.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten