dinsdag 7 juni 2011

Alpen - Juni 2011

In het teken van Serious Action VHL ben ik samen met het wielerteam afgereisd naar de Alpen.
Deze actie is georganiseerd door de middelbare school waar Idsert werkt. In totaal waren er 7 deelnemers en iedereen had er evenveel zin in ! wat heel belangrijk is. De groep was top.
Hoogtepunt voor mij van de trip was de onverwacht snelle tijd van 51:05 die ik op Alpe d'Huez gereden had.

Dag 1
Als eerste col hebben we voor de Col d'Ornon gekozen, dit is een vrij eenvoudige niet al te steile en lange klim waar je redelijk goed in je klimritme kunt komen, wat dus ook goed gelukt is.
Eenmaal boven was het nog een klein kwartiertje wachten op Idsert en Gijs, niet heel veel later kwam de rest ook aan. We hebben hier nog even wat gedronken en zijn toen afgedaald naar de vallei richting Alpe du grand serre. Tijdens de afdaling brak Idserts ketting waarna hij geluk had dat hij in een dorp om de hoek een busje Nederlanders tegenkwam met wie hij mee kon rijden naar Bourg D'Oisans. Hij heeft hier direct zijn fiets laten maken bij de fietsenmaker, ze helpen je daar meteen en binnen 15 minuten zaten er een nieuwe ketting en cassette op z'n fiets. Zelf waren we verder gereden naar de Alpe du grand Serre, waarbij er een lang stuk met kleine stijgingspercentages is, hierna gaat de weg naar rechts en begint de echte klim. Helaas was het wegdek regelmatig bezaaid met kleine grintsteentjes. Maar wel een mooie klim.
Bovenop de Grand Serre was het rond het vriespunt en moest ik met een voorsprong van 30 a 40 minuten direct afdalen om niet onderkoeld te raken, tijdens de afdaling waren m'n handen ijskoud maar het was te redden.. de laatste 25 km naar Bourg d'Oisans vanaf de Grand Serre zijn vals plat, dus daar moet je je niet helemaal op vergissen.

Dag 2
Croix de Fer, Telegraphe.

Vanaf het chalet: La Maitreya in Vaujany (aanbevolen) zijn we binnen paar kilometers aan de klim van de Croix de Fer gestart, de eerste 6 kilometers zijn meteen pittig en ik moest nog even in het ritme komen, desalniettemin hard doorgereden en ook het 12 % stuk was gevoelsmatig niet erg lastig om op te rijden. Het enige vervelende punt is de klim op 75% van de route, nadat je een stukje bent afgedaald, hier waaide het vrij hard en i.c.m. klimmen lijkt het dan niet echt op te schieten.. al met al lekker doorgefietst en bovenop de Croix de Fer m'n favoriete colaatje 2x en snickers 2x gekocht. Waarna ik weer genoeg energie had om af te dalen en met de Telegraphe te binnnen.Na 25 minuten wachten kwamen Idsert en Gijs binnen, de anderen duurde nog een half uur langer.. dus de rit was behoorlijk vertraagd, maar wel een goede sfeer..
De ene helft v.d. groep ging terug en de andere helft wilde de telepgraphe en galibier doen, wegens alle vertragingen onderweg kwamen we veel te laat bovenop de telegraphe aan.
Met de lange klimtijden van anderen zou het betekenen dat we in het donker 60 km zouden moeten afdalen, dit leek ons te gevaarlijk en gelukkig had iemand uit de groep mijn autosleutel zodat deze personen (Roelof,Joris) ons konden ophalen. Dit is bijna 70 km over de bergen en 70 km terug rijden.. ondertussen hadden we met hen nog in een restaurant/snackbar onderaan de Telegraphe gegeten. Desalniettemin een super avontuurlijke dag.

Dag 3
Alpe d'Huez, Col de la Berarde

Met al twee dagen tegen de 100 km fietsen was het voor mij tijd om een keer Alpe d'Huez op te rijden. 's ochtends ben ik de berg opgeknald en moest ik door enige pijn in de benen doorbijten, dit bleek erg de moeite waard te zijn want ik finishte na 51 minuten 5 seconden, wat voor mij een persoonlijk record is. In 2009 deed ik er paar minuten langer over terwijl ik toen harder trainde en voor het gevoel nog meer in topconditie was, dus de 51 minuten die ik er over deed vond ik verbazingwekkend toen ik bovenkwam.

Na deze zeer succesvolle rit op Alpe d'Huez ben ik samen met Idsert de Col de la Berarde opgefietst, voor mij welliswaar in parkeerniveau maar voor mij lekker om eens een keer echt te kunnen ontspannen op de fiets.. De Berarde is een mooie klim, maar de lauteret vind ik net zo mooi om te doen, daar kun je ook nog even de Galibier meepikken en heb je helemaal een lange rit te pakken. Na terugkomst in Bourg d'Oisans maar weer een grand coca genomen want dat gaat er bij mij na lange ritten altijd in, daarna nog een mooi Pinarello wielertenue in de wielershop gekocht :)



Dag 4
Alpe d'Huez dag

Na de recordtijd van de dag ervoor nog een keertje Alpe d'Huez opgeknald met slechts paar seconden verschil.. er bleek een tijdmeting aan de gang te zijn voor een bepaalde groep.. bij navraag bleek bij deze groep 52 minuten de snelste te zijn, ik zat dus onder het dagrecord van deze grote groep :) met mijn 51 minuten.

De volgende beklimming met het team op recreatieniveau omhoog gereden (rond de 1uur8 minuten) wat weer heerlijk ontspannen was. Ik was net binnen in het café en het begon keihard te regenen, hagelen, onweren. De andere deelnemers kwamen paar minuten later binnen en waren wat nat geworden.. gelukkig werden ze opgehaald met de auto en hoefde ze niet af te dalen, mijn auto had ik gelukkig ook boven gezet.. zodat wij ook niet in de regen hoefde te dalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten